Jueus, conversos, Inquisició. Una convivència frustrada.

Monogràfic de la revista Afers. Fulls de recerca i de pensament, vol. 27, nº 73, 2012 (ISSN: 0213-1471).

Introducció del coordinador:

Tampoc entre nosaltres els jueus no van tenir sort. Als països de la Corona d’Aragó es trobaren amb semblants entrebancs i recels que en altres parts de l’Occident europeu. Uns entrebancs i recels que a voltes desembocaren en odis i, el que és pitjor, en morts individuals i col·lectives ignominioses. Els frares mendicants, des de la trona, alliçonaven els fidels cristians contra la perfídia mosaica, mentre que els escriptors que feien versos, s’inventaven historietes edificants o divertides, componien seriosos tractats morals o imaginaven l’ideal de la cosa pública, sucaven la ploma amb una mica de verí sempre que podien per a denigrar els maleïts israelites. El romanç, més que el llatí, els permeté afilar la mordacitat amb tot de volantins i giragonses de la llengua que parlava i comprenia la massa popular. Tot alhora, els pintors els posaven nassos campanuts i aquelles expressions que delaten la malícia de l’anima, entre altres raons perquè en cada jueu hi niava un usurer execrable i un descendent dels qui clavaren Crist en la creu. Els regidors municipals, per part seua, encarregats d’ordenar un dia a dia conflictiu i tens a les ciutats gòtiques, els ho posaven bastant difícil per moure’s a lloure no sols en l’àmbit públic, el que va del comerç al treball, sinó fins i tot en l’àmbit de la privacitat més recòndita, el que va de la sexualitat al convit nupcial. La Inquisició espanyola, quan ja no hi quedaven sinó un grapat de jueus i un munt de conversos sospitosos, prendrà el relleu del control als magistrats locals, ara amb un professional perfil repressor i policíac esbalaïdor.

Contingut:

Ferran Garcia-Oliver: “Jueus, conversos, Inquisició. Una convivència permanentment frustrada” / Gabriel Ensenyat Pujol: “Imatges del jueu a la literatura catalana medieval” / Teresa Aleixandre i Segura: “Dones jueves a la Girona baixmedieval. Pràctiques matrimonials i activitats econòmiques” / Sílvia Planas Marcé: “Na Goig fa testament. Les darreres voluntats d’una dama jueva de la Girona medieval” / Ferran Garcia-Oliver: “Jueus contra la norma, o els fracassos de la segregació” / Juan Vicente García Marsilla: “La imatge com a arma. Jueus i conversos enfront de les arts visuals cristianes a la Corona d’Aragó” / Rafael Narbona Vizcaíno: “La incorporació dels conversos a la gestió financera de la ciutat de València (1391-1427)” / Enrique Cruselles Gómez: “Històries de vida en la persecució inquisitorial. La família Roís de València (1417-1519)” / José Bordes García: “Els primers edictes de gràcia de la Inquisició valenciana (1482-1589)” / José M. Cruselles Gómez: “Cristians nous a València a la primeria del segle XVI. Conversió i immigració després del decret de 1492” / Juan Antonio Barrio Barrio: “Pràctiques i procediments jurídics i institucions de la Inquisició reial (segle XV)” / Miguel Ángel Motis Dolader: “Heterodòxia, creences i condicions de les judeoconverses a la Corona d’Aragó en la baixa Edat Mitjana” / Mateu Colom Palmer: “Els xuetes de Mallorca. Estat de la qüestió” / Miscel·lània: Telesforo M. Hernández: “Sebastià Garcia Martínez i el Col·legi Major Lluís Vives. In memoriam” / Recensions: Ignasi Fernández Terricabras, Narcís Selles, Josep Puigsech i Farràs, Arnau Gonzàlez i Vilalta, Carles Miret i Estruch, Maximiliano Fuentes Codera, Xavier Díez, Ferran Garcia-Oliver / English Summaries / Publicacions rebudes / Il·lustració de la coberta: Thomas F. Glick.